donderdag 20 maart 2008

alles weer op een rijtje

gelukkig, gisteren mijn camera teruggekregen en dat was een heel avontuur.
We gingen terug naar de plek waar ze hem hadden afgepakt en zagen daar een man met een tas vol camera's. Hij zei dat we hem moesten volgen, dus dat deden we. We gingen de afgeslote straat op onder begeleiding van een stuk of 10 soldaten. Zeer indrukwekkend, vooral in deze straat waren veel winkels en hotels afgebrand.
Toen we op het plein aankwamen waar normaal de markt is, was deze omgetoverd in een soort hoofdkantoor. Overal waren LAV's en trucks vol militairen. Na veel overleg moesten we uiteindelijk achterin een politiewagen zitten en brachten ze ons naar het PSB. Daar bekeken ze de foto's en gaven mijn camera terug.
Ze hebben geen enkele foto verwijderd, zelfs niet die van de verwoeste gebouwen.

Terwijl we aan het wachten waren in het bureau, kwam er een hele stoet trucks voorbij vol militairen. Ik ben gestopt met tellen toen ik bij de 30 was, maar het was aanzienlijk meer dan dat. Geen idee waar ze naar toe gingen, aangezien ik op dat moment meer geintresseerd was in het terugkrijgen van mijn camera.

Vandaag de hele tijd geprobeerd het psb aan de lijn te krijgen maar dat lukte niet. Dus toen maar vol overtuiging naar de straat gegaan, met het bonnetje van het yakhotel in mijn hand, dwars door de checkpoint. Ze waren volgens mij een beetje verrast en lieten me gewoon gaan! Toen ik door die straat liep zag ik dat twee tibetanen werden gearresteerd. Ze waren gehandboeid met een soort doek.
Maar goed, op naar het yakhotel! Ik kon mijn vliegticket en cd vol foto's terugkrijgen, maar mijn tas was er niet. Die was nu bij iemand thuis, vanwege de onveilige situatie. Ik moest twee uur wachten in het hotel en ik was niet vergeten dat er een dakterras was. De perfecte locatie voor wat mooie plaatjes, maar helaas was de deur tot het terras gesloten.
Tas uiteindelijk terug en de mensen die hem brachten hebben zelfs een treinkaartje voor me geregeld. Het is op dit moment dus niet toegestaan om als buitenlander in Lhasa te zijn en ze waren erg geschokt toen ze mij zagen.

Maar goed, overmorgen vertrek ik richting Guangzhou om mijn visa te verlengen. Dus morgen laatste dag hier in Lhasa/tibet. Proberen weer in de straat te komen en heel misschien wat foto's te maken van het leger, aangezien het erg overweldigend is.

Ik maak het goed en heb het naar mijn zin, ondanks dit alles. Jullie horen snel weer van me!

7 opmerkingen:

Eric Hennekam zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Eric Hennekam zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Eric Hennekam zei

Hoi Jesse,
Journalisten in Nederland proberen kontact (via Skype) met je te krijgen om je hele verhaal te horen. Het hoe en wat kan José je vertellen.
Blijf voorzichtig aub. Je weblog begint heel populair te worden, ook voor niet familie. China staat door de Olympische Spelen midden in de belangstelling. Ben heel benieuwd naar de rest van je verhalen ook buiten Tibet.
Liefs eric

Unknown zei

Hola Jensjo,

Blij je stem weer te horen vanochtend. Er stond vanochtend een soort interview van je in het Parool. Jammer genoeg was de toonzetting anders dan wat je me daarstraks vertelde. De media in Nederland lijken er op gebrand te zijn China zou zwart mogelijk af te schilderen terwijl ik uit jouw woorden opmaakte dat de demonstranten meer plunderaars

Unknown zei

waren dan echte demonstranten en dat de doden ook bij dat plunderen zijn gevallen volgens wat jij daar hebt gehoord. Ik denk dat ik mijn Paasblog daar maar eens aan ga wijden.
Hou je taai, kijk goed uit en vergeet niet te genieten. Ik kijk ernaar uit om zo rond 20 april een week of 3 met je rond te trekken.

Beso

pa

Anoniem zei

Hey Jesse,
Renata smste me over je aanwezigheid in Lhasa. Wij zijn net terug uit Beijing en hebben wat nieuws via CNN kunnen volgen. Verder gaat het normale Chinese leven daar gewoon door, de partijhotemetoten laten de wegen afzetten als ze met hun luxe busjes van het ene naar het andere complex worden vervoerd.
Door daadwerkelijk in China te zijn is mijn kijk op hoe en waarom Chinezen zijn en doen veranderd. Wij met onze Hollandse bril hebben een totaal andere blik op een bestaan in zo'n immens land.
Wij hebben het in ieder geval geweldig gehad en hebben veel respect voor die hardwerkende o zo vriendelijke en welwillende mensen daar gekregen. Zai-jyen!! Veel plezier!

Unknown zei

Kerel,
kijk asjeblieft uit!!! Is maar een rare situatie daar...