zondag 16 maart 2008

Tibet, toch even eng

Zoals jullie misschien al gehoord hebben, is het hier goed mis!
Ik heb nog nooit zoveel politie en leger in mijn leven gezien.. Ik bevind me momenteel in Shigatse, de op een na grootste stad in Tibet en was op weg terug naar Lhasa. Helaas is er het een ander gebeurd daar. Volgens de hoteleigenaar zijn er gisteren 1000

Tot zover kon ik eergister mijn blog typen voor het leger het internetcafe ontruimde. Nu in Lhasa en de problemen zijn nog lang niet opgelost. Overal verwoeste gebouwen en heel veel leger. Vandaag geprobeerd in het yakhotel (het hotel waar mijn spullen zijn) te komen, maar de gehele straat is afgesloten. Waarschijnlijk staat het er nog wel, in tegenstelling tot wat andere hotels.
Mijn poging om in de straat te komen was niet onopgemerkt gebleven en ik eindigde in een interview voor CCTV9, de internationale zender in China.
In het hostel waar ik nu verblijf vroeg ik of ik foto's van de verwoeste gebouwen mocht maken, ze zeiden dat dat geen probleem was. Dus wel! Ze hebben mijn camera afgepakt omdat ik 7 foto's van gebouwen had. Ze beloofden me dat ik hem terug zal krijg met een paar foto's minder.. dus hopen maar. Dit betekend wel dat ik langer hier moet blijven, om zowel mijn spullen als mijn camera terug te krijgen..

om een beetje indruk te geven: overal zie je verbrande huizen, voornamelijke de chinese winkels zijn aardig verwoest. Het hotel waar ik nu in verblijf probeerden ze ook in brand te steken, maar dat lukte niet goed. De enige zichtbare schade is een kogelgat in de deur. Overal lopen millitairen en suv's rijden constant rondjes.
Gisteren mochten we niet naar buiten en hoorden we wat pistoolschoten.. het vervelende is dat je zo weinig info krijgt over de situatie.
Je voelt je echter niet onveilig, maar fijn is anders. Nu maar hopen dat alles snel weer in orde is zodat ik verder kan met mijn trip!

Ik zal de komende tijd veel online zijn gezien je niet veel andere dingen kan doen. Nu maar hopen dat ze dit cafe niet ontruimen..

1 opmerking:

Eric Hennekam zei

Jesse hou ons op de hoogte van de situatie in Tibet. Maar je eigen veiligheid is het belangrijkst.