donderdag 13 maart 2008

Berg Everest, u zult nog even op me moeten wachten..

Daar zit je dan.. 48 uur in een trein vol monks die uiteraard geen woord engels uit hun keel krijgen. Maar het was wel een aparte ervaring. Ik dacht dat de trein rechtstreeks naar Lhasa zou gaan, maar in plaats daarvan deed hij een ronde China: Chengdu, Xi an en toen naar de provincie ten noorden van Tibet genaamd Xinjiang. Prachtig om te zien, gigantische bergen en meren. Echt balen dat ik binnenkort naar Hongkong moet..

Maar goed, ik heb het toch voor elkaar gekregen om een soort van gesprek met een monk te hebben en als resultaat heb ik nu het Tibets alfabet in mijn schriftje en een prachtige tekening van een of andere heilige.
Nu dus in staat quinten, niels, mattijs, jose en marianne in het tibets te schrijven.. Je weet niet wat je ziet!

In lhasa kwam ik erachter dat er het een en ander aan de hand is in Tibet. De Dijlee Lhaamaa (Ik zal de afkorting DL gebruiken aangezien het niet toegestaan is dingen over hem te schrijven) heeft twee dagen voor ik in Lhasa aankwam gezegd dat de monks moeten vechten tegen China. Overal is politie en het is niet veilig om 's avonds door de straten te lopen. Veel kloosters zijn gesloten en je ziet een hoop angstige blikken. Maar ik laat me uiteraard niet kennen en ga gewoon lekker mijn gang, maar iets meer voorzichtiger dan gewoonlijk. Heel snel het paleis van DL bekeken, aangezien ze van plan zijn het te sluiten voor publiek. Er gaan zelfs geruchten dat het er niet meer zal staan na de Spelen in Beijing.
Ook heeft DL gezegd dat er misschien geen nieuwe DL komt na hem, aangezien China de man die de reincarnatie van de DL kan herkennen gevangen heeft genomen.
Ik weet nu ongeveer wat hier aan de hand is, maar als u geintresseerd bent in gedetaileerde uitleg, zal u me toch moeten vinden op skype, aangezien dat het enige is wat ze niet kunnen controleren.
Ik weet niet of jullie het een en ander horen over China, maar er gebeurd veel de laatste tijd. Gijzeling in Xi an, 200 monks gearresteerd, de UN in Mount Everest Base Camp enz.

Dat laatste is zeker balen, aangezien ik nu niet naar Everest mag, dus dan maar een andere tour. Morgenochtend vroeg weg in een jeep het zuid Tibet verkennen voor vier dagen.. Vast leuk.

Vandaag met een duitser een berg beklommen.. Ik met mijn brakke conditie was no match voor hem, maar ik heb de top gehaald en eenmaal daar aangekomen, kreeg ik pas echt het gevoel van.. Whoa, ik ben gewoon in Tibet!

Nu even lekker een Tibets biertje drinken en dan naar bed. Kan niet wachten tot morgen!

1 opmerking:

Unknown zei

Hola Jensjo,

Laat maar snel wat van je horen met al dat gedoe daar.

Kus

pa