maandag 25 februari 2008

Ik wil ook 20.000 stenen poppetjes in mijn graf!

Na 19 uur en 30 minuten in een stinkend hokje gezeten te hebben kwam ik dan eindelijk aan in Xi'an... Hardseat voor zo lang? Nooit maar dan ook echt noooooooit meer. Het was vreselijk:
Je kon je benen niet kwijt, plaats voor je bagage was er amper en als je naar de wc moest.. succes: het kostte me minstens 20 minuten voor ik eindelijk rustig mijn ding kon doen.

Er zijn ongeveer 3x zoveel mensen in de trein als dat er zitplaatsen zijn, dus het meerendeel heeft de 19 uur staand doorgebracht. Het vreemde is dat die mensen daadwerkelijk zo kunnen slapen, zonder om te vallen. Als ze niet sliepen, dan waren ze wel aan het schreeuwen, roken of spugen.. Heel gezellig en uiteraard sprak er niemand ook maar 1 woord engels; laat staan Nederlands.

Bus richting Bell Tower genomen en op mijn gevoel uitgestapt.. oftewel ik stond 15 meter van mijn hostel! Snel wat gegeten en toen eindelijk eens rustig kunnen slapen... En dat was nodig! Ik heb van 14.00 tot 10.00 geslapen en dat voelde goed!! Toen een dagje rust genomen en wat nieuwe vrienden in het hostel gemaakt. Tegen de avond kwam er een bassist/gitarist die echt de sterren van de hemel speelde.. Ooit word ik ook zo goed, wacht maar! Veel muziek gemaakt en met hem en een chinese vriend van hem naar een muziekbar geweest... Het gekke is dat elke band die ik hier zie niet Chinees is, dus blijkbaar is er een behoorlijk goede markt voor bands uit Europa in China. Misschien een idee voor Overgo??

Vandaag naar het Esercito Di Terracotta (het Gekookte Aarde Leger) geweest, heel indrukwekkend! Ik kan goed begrijpen dat de eerste keizer van China zoiets bij zijn graf wilde hebben, want je weet maar nooit wanneer je een gigantisch stenen leger in het dodenrijk nodig hebt (foto's komen eraan)

Morgen een paar torens bekijken en een muur rond de stad beklimmen. Even veel lopen want ik moet wat aan mijn conditie doen. Overmorgen vertrek ik namelijk naar Cheng Du en vanuit daar door naar Lhasa, Tibet! Ik ben zo benieuwd hoe dat eruit zal zien, want ik hoor van iedereen die er geweest is de meest bizarre verhalen.
Het idee is om ongeveer twee dagen in Lhasa te blijven en dan naar het zuidwesten te vertrekken, richting de grens van China. Daar een driedaagse wandeling maken langs de bergen (Mount Everest!) Zeer enthousiast en een beetje zenuwachtig. Mocht ik die trip overleven, dan is mijn volgende bestemming waarschijnlijk Guangzhou of HongKong.. Maar dat zie ik dan wel.

Het fijne is dat ik een Japanner (Naoki) heb ontmoet die samen met mij naar Tibet gaat. Hij gaat de wandeling niet doen, maar het is wel fijn om met iemand te reizen die Engels spreekt en ook nog eens Chinees kan lezen!

Voor de rest ben ik China nog lang niet zat en heb het idee dat 5 maanden misschien niet lang genoeg is..
Vanavond ga ik uit om te vieren dat we een treinkaartje konden bemachtigen. Het is namelijk haast onmogelijk om in Xi'an te komen of te verlaten. Vraag me niet waarom, maar we hadden dus mazzel. Overmorgen dus rond 18.00 een 16 uur durende reis naar Cheng Du en deze keer: geen harde stoel, maar een hard bed(klinkt veelbelovend, niet?)

hoe dat afloopt? U hoort het de volgende keer!

(p.s. Katten in het hostel! owwh ik mis Courage en Zoe, maar deze beesten zijn ook wel lief)

1 opmerking:

Anoniem zei

Tjee, Jesse! Wat een avonturen! Wel een hele belevenis moet dat zijn: als enige Nederlander tussen een land vol Chinees-sprekende Chinezen!!! In gedachten zie ik je daar al rondlopen. Suzanne gaf me je site, dus nu kan ik je avonturen vanuit mijn luie bureaustoel volgen.

Liefs en geniet maar van je avontuur! Tot gauw,
Leny