zondag 3 februari 2008

Eet veel bananen, bananen zijn gezond!

Donderdagavond ging ik dan eindelijk.. Weg van het vertrouwde Beijing, waar ik het maar ook zo goed naar mijn zin had. Op weg naar die onbekende plek, waar geen hond ooit van gehoord heeft: Hong Ze... Vraag me niet waar het ligt, maar het is ergens in China. Volgens mij enigszins in de buurt van Shang hai. Maar goed!
Dit is toch wel heel anders dan Beijing. Ik dacht dat ik arme mensen gezien had in Beijing, maar het blijkt dus dat iedereen daar rijk is.. In ieder geval rijk in verhouding met de mensen van het land.

Ik had lekker wat bananen gekocht en liep rond in de stad. Toen ik opeens iets aan mijn been voelde....
Bleek dus dat er twee kleine kinderen zich aan mijn voet hadden vastgeklampt. Gillen dat ze deden! Het duurde even voor ik doorhad dat ze een banaan wilden, die ik maar al te graag wilde doneren aan het goede doel. Wel apart om die kinderen zo gelukkig te zien met zoiets simpels.
Maar het is dus anders: In Beijing voelde ik me een buitenlander, veel mensen keken me aan en wilde met me op de foto.. Noem maar op! Maar hier.. Ik ben gewoon iemand van Mars in hun ogen. Zo lang en blauwe ogen.. Bestaat dat? Heb je echt krullen? Overal waar ik loop word ik met grote ogen aangekeken.
Ik kon alleen niet bij mijn grote vriendin Cherry slapen, aangezien haar moeder eerst dacht dat ik een meisje was.. Dus nu slaap ik bij een vriend van haar genaamd: Michael Jordan.. Dit is niet zijn echte naam.. Maar hij wilde een engelse naam en hij hield van basketbal.. Dus ik noem hem maar zo. Hele aardige jongen van ongeveer mijn leeftijd. Spreekt een aardig woordje engels en wil echt alles over Nederland weten. (hij vertelde me ook, dat hij voor mij nog nooit eerder met een buitenlander had gesproken)

Het is hier wel ijskoud.. Huizen worden niet verwarmd dus je hebt de gehele tijd je jas aan. Warm water hebben ze niet. Als je je wilt wassen zul je eerst water moeten koken op het fornuis, want met het koude water is het geen doen. Slapen? Even wennen, maar gewoon veel kleding aan doen en je redt het prima.
Vrienden en familie van Cherry en Michael zijn ook erg aardig en gastvrij: Zo was ik vandaag uitgenodigd voor een lunch. Allemaal volwassenen aan een ronde tafel. In het midden een grote glazen schijf vol voedsel dat de gehele tijd rondgedraaid werd.
Een van de mannen vroeg of ik witte wijn lustte en voor ik kon antwoorden stond er al een klein karafje voor me. De inhoud gelijk aan een groot wijnglas. Witte wijn in China is dus 42% en smaakt verdacht veel naar vodka.
Een toost voor onze Hollandse vriend werd er geroepen. Dus ik deed maar vrolijk mee. Maar een paar minuten later kwam de volgende toost, daarna weer.. en weer! Dit ging zo een tijdje door en ik was ondertussen aan mijn 3e karaf "wijn". Ik had gelukkig al snel door dat dit wel eens een tijdje kon gaan duren dus ik schonk mijn glaasjes niet al te vol.
De broer van Cherry proostte eigenlijk non stop met mij, terwijl hij steeds maar riep: Holland is very beautiful, I will go next year.
Cherry zei dat hij me dronken wilde voeren, helaas lukte dat niet zo goed aangezien hij zelf nogal snel dronken werd. Maar leuke ervaring!

Gisteren KTV (karaoke) gedaan en gelukkig voor hen waren er niet zoveel engels talige nummers. Maar heel gezellig en komisch. Lekker gegeten en het kost hier allemaal weer eens niks.
Vandaag het Hong Ze Lake gezien na de lunch. Best groot... maar het was erg mistig en je kon dus vrij weinig zien.
Ook nog gebasketballed met onze Jordon en wat vrienden van hem. Heel gezellig, maar mijn conditie is niet meer wat deze had moeten zijn. Gelukkig was ik wel de langste en had ik elke rebound zonder veel moeite. Daarna bij Cherry thuis gegeten en nu achter de pc bij Michael.

Ik kan hier trouwens foto's op mijn gmail zetten, iets wat ik morgen waarschijnlijk ga doen. Zodat hopelijk mijn kleine Nederlands kampioentje ze op picasa zet. Nu pitten!
Houdoe!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

jes, fijn te horen dat je de kou weet te trotseren, iedereen van het thuisfront maakte zich al zorgen, aangezien jouw beschermende speklaagje niet tot nauwelijks aanwezig is. Ook niels is blij dat je het goed maakt. Zit naast me en vindt dat je leuke stukjes schrijft.dikke kus xxx ma en niels

Anoniem zei

Aha.. ze dachten dat je een meisje was.. waar heb ik dat eerder gehoord?? Toch nog enigzins overeenkomst tussen Duitsland en China. Maar ben blij dat je veilig in het binnenland zit nu het nieuws hier alleen maar over sneeuw in het zuiden en mensen die strandden gaat.. Maar veel plezier in het binnenland en alvast gelukkig nieuwjaar.

x Fleur

Unknown zei

Respect voor je koude overnachtingen!!!!! Maarja als je t dan over die wijn hebt snap ik t, daar zal je t vast wel enigzins warm van krijgen!!!!
Veel plezier daar gozer!!!

ltr den