woensdag 30 januari 2008

Eindelijk, een dag vol muziek!

Vandaag naar Lama tempel geweest. Eerst twee uur over gedaan het te vinden, maar het was de moeite waard. Eigenlijk is het net als elke andere tempel in Beijing, alleen zijn er allemaal mensen die op hun knieen een brandend stokje beethouden en dan heel hard met hun hoofd tegen een bankje aan knallen. Boeddha is best cool, alleen wist ik niet dat er zo'n 39048093 verschillende waren.
Eentje was wel apart... 15 meter hoog ofzoiets, best wel indrukwekkend. Helaas mag je geen foto's maken in die tempels.. Maar dat weerhoud mij er niet van om net buiten de tempel een foto naar binnen te maken, zodat ik nu tenminste zijn voeten erop heb staan.
Dus dat was de lama tempel.
Vervolgens een bakkie gedaan en wat slowaken en een Amerikaan ontmoet. Deze vertelde me dat er nog een tempel was, die niet in de Lonely Planet stond. Ik daar uiteraard gelijk naartoe. Was wel leuk, maar om eerlijk te zijn begin ik langzaam genoeg te krijgen van die tempels. Gelukkig was er een winkeltje waar ze muziek maakten. Ik uiteraard meteen met mijn beste woordje Chinees vragen of ik even mocht spelen. Dus twee minuten later (na veel woorden op te zoeken in mijn pocketwoordenboekje) stond ik me daar toch een show weg te geven. Helaas ben ik nog maar een beginner op de 瑟 (uit te spreken als Se, heel apart instrument maar wel leuk)
Daar tot sluitingstijd gebleven en veel gelachen met de meiden in de desbetreffende winkel.
Eigenlijk had ik geen zin om te stoppen en ben toen op zoek gegaan naar een muziekwinkel in de buurt. Met wat rondvragen en gitaargebaren te maken kwam ik uiteindelijk in een klein winkeltje met heel veel se's. De eigenaar sprak geen woord engels, maar was wel erg aardig. Hij heeft me een paar nummers leren spelen op dat ding en dat lukte nog best aardig. Heel vervelend is alleen dat de chinese C een westerse D is.. ik maar denken dat dat instrument vals was.
Maar dat was mijn dag, lekker relaxed en het erg naar mijn zin gehad.
Vrijdag naar Cherry, ik hoop alleen dat het lukt aangezien de snelweg de afgelopen week gesloten was in verband met het slechte weer.

Tip: ga niet naar attractieparken in de winter.. Ik was er gister en kwam er toen achter dat eigenlijk alles wel gesloten was. Maarja, wel apart al die lege pleinen en rijen in een stad met 20 miljoen inwoners.

1 opmerking:

Unknown zei

Hola Jensjo,

Hier onder de Spaanse zon zie ik op de TV dat er 200 miljoen Chinezen gestrand zijn door het slechte weer (het koudst en de meeste sneeuw in 50 jaar). Maar zo te lezen heb jij daar maar weinig last van gelukkig.
Krijg je de reacties nu ook per mail binnen? Ben benieuwd hoe de nieuwjaarsviering wordt, ik kijk al uit naar je blog erover.
Beso

Pa