vrijdag 18 januari 2008

even de kleine dingetjes

Nu 2 dagen achter elkaar aan het relaxen, beetje rondwandelen in de stad en lekker wat slaap inhalen. Ik wilde vandaag naar de dierentuin gaan, maar helaas had Cherry de oplader van mijn mobiel nog. Dus neem ik het zekere voor het onzekere en wacht tot ik die krijg via de post.

Maar hier een paar aparte dingen over China op een rijtje:
- verkeer: te druk, een mega chaos. Auto's en fietsen rijden overal en je wordt gek van het getoeter.
Oversteken is ook een heel avontuur.. licht rood of groen maakt niks uit: gewoon lopen! (wel een beetje uitkijken uiteraard) maar dat is wel even wennen. 's nachts is het helemaal eng omdat er minder mensen op straat lopen, waardoor je het voorbeeld niet kan volgen.

- Bus/taxi: zoals ik al zei, erg goedkoop maar ook dramatisch. Vooral de bus: al 2x meegemaakt dat hij zo vol was dat er mensen uitgegooid werden omdat ze moesten overgeven.
en het niet kunnen lezen van de busborden helpt ook niet echt. Taxi is wel apart, ze rijden als gekken en er zijn geen gordels, ook blijven ze gewoon in het Chinees brabbelen ook al weten ze dat je er niks van verstaat (nog niet mee opgelicht trouwens)

- voedsel: Zeer goedkoop, zeer veel en soms ook zeer pittig en heet. Het is wel genieten, zeker door de prijs :)
Het is hier ook niet normaal om je bord leeg te eten, niet dat dat mij lukt maar toch. Iedereen eet ongeveer de helft en rekent dan af.

- bevolking: heel druk, maar ook erg aardig en behulpzaam. Wel spuugt iedereen op straat en maakt van die ranzig geluiden.

- taal: niet te verstaan of uit te spreken. Die toonvallen zijn erg lastig. Maar het lukt me wel om weltrusten, dank u wel, nee dank u en mag ik een foto van u maken te zeggen. Ik denk dat over een maandje of wat ik er wel een woordje chinees aan overhoud.

Ik vergeet waarschijnlijk heel veel dingen nu op te noemen, maar begin behoorlijk moe te raken. Het is hier 0.54 en al die indrukken nemen al je energie in beslag.

Laatste ding: om in mijn hostel te komen, moet ik met de lift. Ik heb dus ook besloten elke keer als ik met de lift kan, deze te gebruiken. Stel je voor als ik geheel van mijn angst af kan komen hier... Dat alleen al zou voor mij de reis waard zijn!

weltrusten iedereen en ik laat snel weer wat van me horen.

6 opmerkingen:

Renata zei

Hey wereldreiziger!
Wat een avonturen en je bent nog niet eens een week onderweg!?!
Beeldende schrijfstijl: ik waan me lezend tussen 20 miljoen krioelende Chinezen, -soort man from Mars-gevoel moet dat zijn...
U is een held.

May the Force be with you en de avonturen talrijk.
groetjes,

Renata

Unknown zei

Hola Jensjo, we zagen hier op het journaal dat het sneeuwt in Bejing. Mazzelaar, kan je lekker sneeuwballen gooien. Ik kan me voorstellen dat nu Cherry weg is het allemaal een stuk moeilijker is. Ik heb het zelf in Vietnam ook wel eens meegemaakt dat er niemand was die ik kon verstaan en dan voel je je wel verloren. Enm dan kan je in China ook nog eens niets lezen wat het allemaal nog eens dubbel zo zwaar maakt. Ik vind het dan ook superknap wat je doet, als je dat maar weet.
Kus

Pa

Marianne zei

kikker jan, je bent een held xxx marianne

Unknown zei

heee chineesjeeee
klinkt tof allemaal man :) wel blij dat het is wat je ervan verwachtte, aangezien we het eerst allemaal maar een ongeordend plan vonden ;)
heb je een stuk van de chinese muur afgebroken voor me?

ik zal je ook even informeren over Summoning. het is echt een kutskill! walgelijk duur en nutteloos, en het duurt fucking lang om te trainen. echt afschuwelijk, ben lvl 18 en al gestopt met trainen.. maarja.

ben benieuwd naar je foto's en k hou je blog in de gaten dude.

later! Niels

Unknown zei

yeeeuw jesse,
ey ik heb nog wat mensen voor je in shanghai. zijn gwn nederlanders maar ze wonen er nu 3 jaar. Je pa kent ze ook, als hij ze nog kan herrineren:P.
Mail me ff, dan kan ik ff wat voor je afspreken en contact adressen geven.

beetje doorschrijven op die blog:P

Unknown zei

eeey jens,
nou wist ik niet eens dat je liftangst had maar vet als je er zo overheen komt!!!
Vond t super je ff gesproken te hebben, we missen je allemaal hier!!!

Heel veel plezier nog!
latur