donderdag 8 mei 2008

Het Visumprobleem

Eindelijk weer eens wat tijd voor een blog.
Ik bevind me momenteel weer in Hanoi, een stad waar ik het best wel naar mijn zin heb, ondanks de enigszins hoge kamerprijzen.
Maar omdat je moeilijk de gehele reis in een stad kan doorbrengen zijn we vorige week naar Sapa geweest, een stadje in de bergen vlakbij de Chinese grens. Heel mooi en rustig, zeker in verhouding tot de hoofdstad. We hadden een tour geboekt, maar dat was nogal een afknapper: Vele dingen die in de folder stonden hebben we niet gezien, iets waar je niet echt vrolijker van wordt.
Tijdens de tour bleek een Amerikaan te zijn verdronken bij de waterval (die wij dus niet gezien hebben) en om eerlijk te zijn was dat wel even schrikken, het zou je maar zelf overkomen...
Uiteraard was het niet allemaal slecht en heb ik toch nog wat leuke plaatjes kunnen schieten. Ook het een en ander over de cultuur ontdekt. Zo hebben sommige vrouwen een rood rondje op hun voorhoofd. Het blijkt dus dat als mensen hier veel last van hoofdpijn hebben, ze een verwarmd kommetje op het hoofd drukken. Dit werkt blijkbaar, aangezien er hier vele vrouwtjes gebrandmerkt door het leven gaan.

Eenmaal terug zijn we gaan klagen en tot onze verbazing kregen we 20 dollar in onze handen gedrukt. Iets is beter dan niets en hebben de dag daarna een andere tour geboekt richting Ha Long Bay.
Dit was daarentegen een fantastische tour; heel relaxed op een bootje een paar eilanden bezichtigen vind ik niet erg. Van de boot afspringen, een paar grotten gezien en nog fijn door de bergen gehiked, wat wil je nog meer?

Ha Long Bay bestaat uit een groep eilanden waarvan sommige op dieren of dingen lijken. Het verhaal achter Ha Long Bay gaat over een draak (Long) die de Vietnamezen hielp toen de Chinezen het land binnenvielen. Volgens de legende onstonden er eilanden op de plekken waar de draak het water aanraakte, hierdoor zouden vele chinese schepen ten onder zijn gegaan. Er is dan ook een eiland die de draak zelf moet voorstellen.
Ook waren er eilanden in de vorm van een hond, twee Adelaars, baby draken, moeder draak en een incense urn.

Gisteren teruggekomen in Hanoi en nog wat mensen uit de UK ontmoet die met ons naar Hoi An gaan. Over ongeveer vijf uur van nu zit ik dus in de bus richting het beroemde kleermakers stadje.
Helaas gaat niet alles op rolletjes: Ik ben erachter gekomen dat het onmogelijk is om een Visum voor China te bemachtigen. Waardoor ik nu haast gedwongen ben een vlucht naar Hong Kong te boeken, wat waarschijnlijk zo'n 300 euro gaat kosten. Hopelijk kan ik de vlucht veranderen, zodat ik niet terug naar Hong Kong hoef te gaan.

Vandaag een pakketje richting huis gestuurd, het is hier vele malen goedkoper dan in China en de grote maakt "gelukkig" niets uit. Ik heb een geweldig instrument gekocht wat zij hier een T'rhung noemen. Wat dat dan precies inhoud horen jullie wel als ik weer terug ben.

Ik ga nu even lunchen en mijn tas inpakken, volgende blog komt uit Hoi An of Nha Trang.

1 opmerking:

Unknown zei

Hola jensjo,


Dat wordt dus nog meer Vietnam en misschien wat Cambodja. Ook niet slecht, hoor. Hoewel ik me kan voorstellen dat je liever in China zou zitten. Ben héél benieuwd naar het muziekinstrument. En Renata ook.

Beso

pa