zondag 25 mei 2008

Plaatselijk Buitje

Ik zit hier lekker op mijn gemak in het prachtige phnom phen, Cambodja. Een land dat, net als China en Vietnam, een geval apart is. Drukte op de weg is gelijk aan Vietnam, alleen rijden ze hier ook met auto's en de o zo bekende tuctuc's. (maar dan niet het koekje)
Dit betekend dat het weer wat moeilijker is de weg over te steken. Maar eigenlijk is het helemaal geen kunst: gewoon blik vooruit en lopen maar!

De Mekong Delta is erg mooi, maar gezien het feit dat ik de nacht in de bus geen oog dicht had gedaan, heb ik er vrij weinig van meegekregen. Een ding was wel erg indrukwekkend: De huizen drijven op het water en hebben allemaal basins vol met vissen. Dit is niet een soort tank waarin een paar visjes in ronddobberen, maar echt gigantische kooien overvol met vissen. De gids gooide ter demonstratie wat voer tussen de op elkaar gestapelde beestjes en ik wist niet wat me overkwam. Ik stond ongeveer een meter of vier van het water, maar werd klets nat van de rondspartellende vissen.

Vervolgens doodmoe in Phnom Phen aangekomen, waar ik fijn van een warme douche kon genieten. Eerste indruk van de stad was niet optimaal, maar het was dan ook al behoorlijk donker aan het worden. Cambodja is niet het meest veilige land ter wereld, maar moet helemaal goed komen zolang ik geen stomme dingen ga doen.

Als we het dan toch over stomme dingen hebben: Gisteren lekker gegeten bij een knus marktkraampje. Op het menu stonden: kikkers, torren, maden, sprinkhanen, spinnen, garnalen, een soort van kakkerlakken en nog wat dingen die ik nog nooit in mijn leven gezien had. Dat ging dan lekker de frituurpan in en voor ik het wist kreeg ik een bordje vol met deze delicatesses op mijn schoot. Maar meteen met de spin begonnen, die tot mijn verbazing nog behoorlijk smakelijk was. Al kauwend op een van zijn acht poten ging ik op zoek naar mijn volgende snack. Er zat niks bij dat daadwerkelijk vies was, maar lekker zou ik het niet kunnen noemen. Mijn favorieten zijn tot dusver de kikker en de spin..

Ik heb hier al behoorlijk de tourist uitgehangen en de killing fields, schoolgevangenis en het konings huis zijn dan ook van het "te doen" lijstje af. Gisteren naar de markt geweest: enorm complex met allerlei kledingstalletjes. Ik voelde me echter nog steeds niet helemaal lekker van de reis en ben maar door de stad gaan wandelen. Een locale toko binnen gestapt en al slurpend van mijn veel te zoete koffie de tijd lezend doorgebracht. Toen ik besloot weer richting het hotel te gaan, viel het me op dat het regende. Ik dacht met mijn domme hoofd dat het gewoon een buitje was, zoals we die in Nederland kennen en liep niets vermoedend de straat op.. Plons! Daar stond ik dan met het water tot mijn knieen in de plensende regen. Snel acherop een motor gestapt die zich vervolgens met een rotgang door de rivier begaf. Eenmaal aangekomen was ik dus een verzopen kat en baalde als een stekker dat ik niet mijn camera had meegenomen. Op dat moment begreep ik ook gelijk waarom de straten hier zo schoon zijn, eens in de zoveel dagen spoelt al het afval simpelweg het riool in.

Morgen waarschijnlijk naar shinoukville, ergens in het zuiden van Cambodja. Ze hebben daar in de buurt een natuurresevoir wat blijkbaar de moeite waard is. Jullie horen het in de volgende blog.

Dan wil ik bij deze nog even iedereen die momenteel vol angst de eindexamenbanken betreedt heel veel succes wensen en mijn broertje Quinten feliciteren met het goede nieuws uit Amerika.

2 opmerkingen:

Eric Hennekam zei

Las net dat tijdens het regenseizoen het Tonlé Sapmeer het grootste zoetwatermeer in Zuidoost-Azië wordt.
Angkor in deC ambodjaanse provincie Siem Reap staat op de werelderfgoedlijst, dus dat schijn je niet te mogen missen.
Ik blijf je volgen (waren even weg voor een vakantie van 1 maand)

Eric

Eric Hennekam zei

NB Dat fotootje van mij heeft Mattijs gemaakt in Italië. Ik heb het even gejat van hem voor mijn website. Op het bordje staat Salsa Mozert. Dus eigenlijk moet mijn haar rechtovereind.